Nye redningshelikoptre settes endelig i drift tirsdag
Best i verden

Produsenten Leonardo, tidligere AgustaWestland, fra Italia, er iallfall superfornøyd, tross forsinkelser, og har skrytt av at den norske versjonen AW101-612 er «verdens beste redningshelikopter — med god margin».

— De nye redningshelikoptrene vil ha langt bedre rekkevidde, større hastighet og bedre evne til å operere i dårlig vær enn dagens Sea King-helikoptre. Det betyr større trygghet for folk på sjøen, langs kysten og i avsidesliggende områder over hele landet. Den norske redningstjenesten vil derfor få et betydelig løft — både over hav og land, skriver i Justisdepartementet i en epost til NTB.

Sent ute

Egentlig skulle alle 330-skvadroner hatt AW101 per nå, men på grunn av forsinkelse etter forsinkelse er leveringen to og et halvt år forsinket sammenlignet med løftet til daværende justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) i mars 2016.

— Vi kan erstatte de aldrende Sea King-helikoptrene med nye, topp moderne AW101 innen 2020, sa han etter at det første eksemplaret av AW101 i Norge hadde hatt sin første luftetur.

Store utfordringer

I mai forklarte regjeringen i det reviderte statsbudsjettet hvorfor det har tatt sånn tid.

— Leverandøren har utfordringer med utvikling og sertifisering av de nye redningshelikoptrene, med påfølgende forsinkelser for Forsvarets innføringsprogram. Videre har virusutbruddet forsinket fremdriften, ettersom leverandøren er lokalisert i Nord-Italia og Storbritannia, samt at smitteverntiltak har begrenset Forsvarets bemanning i prosjektets innføringsprogram, lød forklaringen, ifølge Teknisk Ukeblad.

NTB