Mange sliter med apper og digitale løsninger
Rammer mange

Det er ikke bare personer med varige funksjonsnedsettelser som kan møte på hindringer, men også de som har midlertidige funksjonstap, påpeker Rygg.

Senebetennelse eller musearm kan være nok til at man kan vansker med å scrolle på telefonen eller laptopen. Og svært mange vil oppleve både å se og høre dårligere når de blir eldre, mens andre kan oppleve å skjelve på hendene eller ha problemer med å treffe riktig på tastatur på små mobilskjermer.

— Det mange ikke tenker på er at universelt utformede løsninger som regel er bedre for alle, også funksjonsfriske brukere, sier Rygg.

— Bedre og enklere for alle

Fjernkontrollen og enhåndskran er kjente eksempler på noe som opprinnelig var ment som hjelpemiddel for mennesker med spesielle behov, men som endte som alminnelig bruksgjenstander som gjør hverdagen bedre og enklere for alle.

— En nettside med god kontrast er enklere å lese også for deg med godt syn, særlig dersom du sitter ute på en solrik dag. En tekstet videosnutt er nødvendig for de med nedsatt hørsel, men er også nyttig dersom du sitter på bussen og ikke vil ha på lyd, sier Rygg.

— Og krav om fysisk oppmøte hos fastlegen for å få tilgang til en timebestillingsløsning, er veldig upraktisk enten du sitter i rullestol eller i tidsklemma, sier hun.

NTB