Færre annonser trekker ned Schibsted-resultat
I segmentet nyhetsmedier har inntekter fra digitale abonnenter fortsatt å vokse, men alt i alt er driftsresultatet for nyhetsmediene signifikant lavere enn fjerde kvartal året før. Dette på grunn av et betydelig fall i annonseinntekter, særlig i Sverige, skriver Skogen Lund.

Dette gjelder særlig den svenske løssalgsavisen Aftonbladet, som følge av strengere regulering av spillreklame.

Resultatet trekkes i størst grad opp av VG som omsatte for 477 millioner i fjerde kvartal, og hadde et bruttoresultat ekskludert regnskapseffekter på 78 millioner. Dette er mer enn alle abonnementsavisene til Schibsted til sammen, som hadde et bruttoresultat på 66 millioner kroner ekskludert regnskapseffekter, ifølge DN.

Vekst i Lendo

Segmentet finansielle tjenester fikk derimot en vekst på 4 prosent sammenlignet med sammen periode året før, drevet at vekst i særlig Lendo Sverige, mens Lendo Norge og Finland falt sammenlignet med året før.

Skogen Lund fremhever også selskapet Prisjakt som kan vise til gode resultater fjerde kvartal, særlig drevet av høye volum under Black Week.

Schibsted foreslår et utbytte på 2,0 kroner per aksje for 2019, uendret fra året før.

Schibsted får i hovedsak inntekter fra digitale markedsplasser som Finn.no i Norge og Blocket i Sverige, låneformidleren Lendo og mediehus som VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, skriver E24.

NTB