Aviser, bokklubber og magasiner topper klager over uønsket reklame
Likevel er det færre enn før som klager på telefonsalg. Antallet er redusert med en tredel på ett år, og lå i fjor på 959 klager.

— Vi får se om nedgangen i antall klager på telefonsalg er forbigående, eller om det arbeidet vi har gjort de siste årene for å gripe inn mot lovbrudd, endelig har begynt å synke inn i telefonsalgsbransjen, sier Haugseth.

Mye spam

Tilsynet får også inn mange tips om markedsføring som forbrukere reagerer på. I fjor kom det inn nesten 10.000 tips, noe som er ny rekord. Mye går ut på spam, kredittmarkedsføring og prisopplysninger — enten på epost eller SMS.

— Vi har hatt oppmerksomheten rettet mot ulovlig kredittmarkedsføring i mange år og kommer til å slå ned på dette også i 2020, sier Haugseth.

— Mulig juks med prisopplysninger er også noe mange forbrukere tipser oss om. Dette vil vi jobbe videre med det kommende året, sier hun.

NTB