Forbrukertilsynet vil gjøre klimareklame mindre synlig for barn
Markedsføringsloven forbyr markedsføring som er i strid med god markedsføringsskikk. Forbrukertilsynet mener at Norsk Vind har handlet i strid med dette forbudet ved å bruke virkemidler som er skremmende for barn.

— Alle næringsdrivende, uansett bransje, må sørge for at hensynet til barn blir ivaretatt når de produserer reklamer der dramatiske virkemidler blir tatt i bruk, legger Haugseth til.

Reagerer på tilsynets vedtak

Reklamebyrået Try råd, som har laget filmen, reagerer på Forbrukertilsynets avgjørelse.

— Uten å informere oss om sitt vedtak, har Forbrukertilsynet sendt ut en pressemelding der de slår fast at klimafilmen fra Norsk Vind som Try har laget, bryter markedsføringsloven. Tilsynet har heller ikke forklart hvilke scener i denne filmen som gjør at barn under 15 år blir skremt, sier Try råd-sjef Sindre Beyer til NTB.

Han mener tilsynet ikke har tatt seg god nok tid til å vurdere reklamefilmen opp mot markedsføringsloven.

— Filmen som i hovedsak viser norsk natur, har også tre korte klipp på noen sekunder av en TV-skjerm som viser en isbre som kalver, en terrengbil som kjører i en elv, og en skogbrann. Det er åpenbart vanskelig for tilsynet å konkret begrunne sitt standpunkt, noe som ikke er så rart da de ikke har tatt seg tid til å vurdere saken grundig, sier Beyer.

NTB