Amnesty: Google og Facebooks forretningsmodeller truer menneskerettighetene
Facebook har også blitt kritisert for at de publiserer politisk reklame, blant annet etter at selskapet i oktober kunngjorde at det ikke kommer til å faktasjekke innlegg fra politikere eller deres valgkampapparat.

Torsdag kunngjorde Google at de har besluttet å gjøre politisk reklame mindre målrettet mot brukerne. Fra januar vil de som publiserer politiske reklamer, kun få rette dem mot personer basert på brede kategorier, som kjønn, alder og bosted. Beslutningen blir gjort kjent etter at mikrobloggtjenesten Twitter har besluttet at de forbyr politisk reklame.

Facebook uenig i konklusjonen

Kommunikasjonssjef Peter Münster i Facebook Nordics skriver i en epost til NTB at de er fullstendig uenige i Amnesty-rapporten.

— Facebook gjør folk over hele verden i stand til å holde kontakt på en måte som beskytter privatlivet, inkludert i mindre utviklede land gjennom verktøy som Free Basics. Vår forretningsmodell gjør at grupper som Amnesty International — som for øyeblikket har annonser på Facebook — kommer i kontakt med støttespillere, samler inn penger og fremmer budskap, skriver han.

NTB-AFP